Pages

Friday, July 29, 2011

Roh di bulan Ramadhan

Apabila tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kpd Allah SWT utk kembali ke bumi. Ada roh yg dibenarkan pulang ke bumi dan ada yg tdk dibenarkan. Roh yg dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin2 yg mendoakan mereka. Manakala roh2 yg tdk dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.

Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yg mereka lakukan adalah pergi ke tanah perkuburan utk melihat jasad mereka. Kemudian mereka akan pergi ke rumah anak2 mereka, org yg mendpt harta pusaka mereka dan ke rumah org yg mendoakan mereka dgn harapan org yg mereka lawati itu memberi hadiah utk bekalan mereka. Perkara ini akan berlarutan sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri. Pada saat ini mereka akan mengucapkan selamat tinggal kpd jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz dgn bekalan yg diberikan oleh mereka2 yg masih hidup.

Di sini diberitahu hikmah adanya alam kubur.  Alam kubur membuktikan bahawa Allah itu Maha Penyayang. Org yg melakukan kesalahan semasa hayatnya boleh dibantu dgn doa orang2 yg masih hidup. Alangkah bahagianya jika seseorg yg tlh meninggal dunia masih mendpt bekalan dari orang2 yg masih hidup.

Oleh itu wahai sahabatku, jgn biarkan orang2 yg kita sayang, yg mengadap Allah terlebih dulu drpd kita sepi tanpa doa dan sedekah drpd kita. Sesungguhnya apabila mati seseorg anak adam itu, terputuslah semuanya kecuali 3 perkara iaitu doa anak2 yg soleh, ilmu yg bermanfaat dan sedekah amal jariah.

Sebarkan hal ini kpd seberapa ramai org terdekat anda, dan mintalah mereka utk melakukan hal yg sama. Yg jelas jika anda tdk meneruskan hal ini, maka anda tlh melepaskan kesempatan utk saling menasihati dlm kebenaran dan beramal soleh. Jika anda melakukan dgn ikhlas insya Allah anda akn mendpt ganjaran pahala kebaikan dari Allah SWT.


Wallahuallam...

4 comments:

Nur Fajariah said...

as salam..mintak share ye entry ni.:)

keysheera '', said...

mintak izin nk share, ye..

aiEz said...

assalamualaikum,terima kasih atas perkongsian yg diberikan..:)

Nizam Ijam said...

perkongsian y baik..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...