Pages

Tuesday, July 12, 2011

~Jangan selalu menghambakan diri~

Ramai isteri2 bekerja mengeluh terlalu letih menjadi perempuan.  Apa tidaknya, bila balik kerja terpaksa membuat kerja rumah dan melayan anak2, manakala suami hanya berbaring menunggu makanan dihidang.  Saya seorang wanita yg pernah bekerja ttpi saya tdk mengalami kepenatan dirumah walaupun mempunyai anak dan tiada pembantu.  Caranya amat senang.  Semoga cara ini dpt menolong isteri2 bekerja (juga bakal isteri bekerja):-

1.      Prioriti hendklah berlandaskan kepentingan tenaga fizikal.  Pd saya, kerja yg kita larat lakukan, kita lakukan.   Kerja yg xsempat/xlarat, biarkan.  Kita bkn robot.  Wanita selalu dikatakan lemah fizikal, maka mengapa kita harus memaksa diri melakukan itu ini sehingga kita kepenatan. 

Seorg wanita harus sedar mencari rezeki bkn t/jawab kita, pd zaman skrg seolah2 menjadi kawajipan kerana pendapatan suami tdk ckp.  Sedangkan mencari nafkah adalh tugas suami.

Kalau rumah berselerak mengapa kita harus menghambakan diri kpd mereka yg sama2 tinggal didlm rumah dgn kita?.  Jika 6 org tinggal didlm rumah, maka keenam2 org (kecuali kanak2 kecil/bayi) harus sama2 memikul t/jawab membuat kerja rumah.

Sudah tiba masanya kita menukar sikap bahawa kerja rumah adalh t/jawab SEMUA org yg tinggal didlm rumah.

2.      Kalau suami malas tolong, kita juga berhak utk sama2 malas.  Saya pernah membiarkan pakaian (yg sudah dibasuh) menimbun dlm bakul sbb kita dah terlalu letih utk melipat sehingga kehabisan baju utk dipakai.  Akhirnya suami menolong sbb katanya rimas.  Lama kelamaan suami mula rajin menolong dan sama2 membuat kerja rumah.

3.      Sbg ibu kita hendaklah melatih ank2 supaya melakukan kerja2 rumah spt lepas makan masing2 basuh pinggan sendiri dsb.  Kita juga boleh melatih ank2 supaya bersikap ber t/jawab apabila dewasa kelak.

4.      Ubah sikap dan pemikiran kita jgn selalu menghambakan diri.  Kerja yg ikhlas itu adalh pahala...

2 comments:

Ummu Nailah said...

Benar sahabat, memang sebagai seorang ibu di rumah dan seorang isteri memang harus belajar untuk ikhlas dalam melaksanakan kewajiban baik itu kepada Allah bahwa kita sebagai hamba-Nya dan sebagai manusia.
Postingannya bagus sahabat

Yati Hassan said...

Salam....yati suka sungguh catatan ni..juga penenang jiwa wanita yang selalu letih dgn keadaan sekeliling...insyaallah..ada juga berkat kita di rumah...allah dah janjikan..cuma lagi..kita kan..bukan sehebat mana...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...