Pages

Wednesday, July 27, 2011

~Teratak Damai~

~Alhamdullillah...
InsyaAllah Allah swt. telah mempermudahkan urusanku untuk membina sebuah rumah "Teratak Damai" (Baiti Jannati) buatku dan keluargaku...~
~Baiti Jannati 100%~
~Saya mendapat sebahagian tanah pusaka hasil susah payah nenek, bapa dan emak semasa aku masih kanak2 lagi.  Berkat usaha merekalah aku telah membuat sebuah rumah yang aku namakan "Teratak Damai".
~Baiti Jannati 70%~

~Baiti Jannati 50%~
~Baiti Jannati 40%~
~Baiti Jannati 30%~
 ~Baiti Jannati 20%~

 ~tapak asal~
~longgokan tanah belum diratakan~
~membuat jalan masuk~
~Teratak Damai dibina dgn berbagai kepayahan akibat kawasan tanah yg rendah dan sering dinaiki air.  Pembinaan telah dimulakan pada 28 Disember 2010 bersamaan 21 Muharram 1432.  Pada masa itu cuaca sering hujan dan banjir.  Dgn berkat ketekunan pekerja2 segala rintangan akhirnya siap selama lebih kurang 6 bulan sahaja.
~Ya kata org membina rumah tak semudah apa yg kita lihat dan alaminya.
~Membina sebuah rumah juga adalah satu ibadah.
"Sesungguhnya Allah yg Maha Luas KurniaNya lagi Maha Tinggi akan menguji setiap hambaNya dgn rezeki yg diberikan. Barang siapa yg redha dgn pemberian Allah, maka Allah akan memberkati dan melapangkan rezeki baginya dan barang siapa yg tidak redha nescaya rezekinya tidak diberkati"

~Kolam Ikan~
~Kebun Kelapa~
~Setelah 8 bulan~

3 comments:

Anonymous said...

Salam buat saridah...

Kat mana rumahnya tu? Nampak damai je dgn pokok2 gitu dikeliling. Alhamdulillah.

ساريده سنين said...

~Wsalam meen...

Rumah tu di Kuala Selangor... InsyaAllah tahun depan 2012 bolehlah berpindah disana... Lagipun sebelum puasa lagi hari tu buat bacaan Yassin dan Tahlil sikit...

Zul Salleh said...

Alhamdulillah...syukur! memang puas hati kalau punyai rumah yang direka bentuk mengikut selera sendiri kalau nak dibandingkan dengan rumah yang dibina mengikut selera pemaju perumahan .... walau apa-apa pun yang utamanya kita nak miliki `home' bukannnya `house' betul tak?

Terima kasih kerana sudi melawat saya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...