Pages

Friday, July 8, 2011

Hikmah Melihat Org Yg Kita Sayangi Semasa Tidur


Renungkan / lihatlah betapa sayangnya kita pada mereka......

Pernahkah anda menatap orang2 yg anda sayang saat /ketika mereka sedang tidur? 
Kalau belum, cubalah sekali saja menatap mereka ketika sedang tidur.

Ketika itu yg nampak adalah ekspresi paling wajar dan paling jujur dari seseorang.

Seorang artis yg ketika di panggung begitu cantik dan gemerlap pun akan tampak polos dan jauh berbeza jika ia sedang tidur...

Org yg paling kejam di dunia pun jika ia sudah tidur tak akan nampak wajah bengisnya.

Perhatikanlah ayah anda, ketika beliau sdg tidur.  Sedarilah, betapa badan yg dulu kuat dan gagah itu kini semakin tua dan lemah, betapa rambut2 putih mulai menghiasi kepalanya, betapa kerut merut mulai terpahat di wajahnya.  Org inilah yg tiap hari bekerja keras utk kesejahteraan kita dan anak2nya.  Org inilah, yg rela melakukan apa saja asal perut kita kenyang dan pendidikan kita terjamin.

Skrg, beralihlah.... Lihatlah ibu anda.... Hmm.... kulitnya mulai keriput dan tangan yg dulu halus membelai2 tubuh badan kita semasa bayi, kini kasar dan berkedut kerana menempuh kehidupan yg mencabar demi kita. Org inilah yg setiap hari menguruskan keperluan kita.  
Org inilah yg paling rajin mengingat dan menasihat dan membebel pd kita semata2 kerana rasa kasih dan sayang dan sayangnya itu sering kita salah ertikan.

Cubalah tatap wajah orang2 yg kita cintai...sayangi itu... Ayah, Ibu, Suami, Isteri, Kakak, Adik, Anak, Sahabat, Semuanya.... Rasakanlah sensasi yg timbul sesudahnya... Rasakanlah tenaga cinta yg mengalir perlahan2 ketika menatap wajah mereka yg terlena itu.

Rasakanlah getaran cinta yg mengalir deras ketika mengingat betapa banyaknya pengorbanan yg telah dilakukan oleh orang2 itu utk kebahagiaan anda.  Pengorbanan yg kadang2 tertutup oleh salah faham kecil yg entah kenapa selalu sahaja nampak besar.

Secara ajaib Tuhan mengatur agar pengorbanan itu akan nampak lagi melalui wajah2 jujur mereka ketika sdg tidur... Pengorbanan yg kadang2 memenatkan mereka namun mereka tidak ungkapkan.  Dan ekspresi wajah ketika tidur pun membantu utk mengungkapkan segala2nya.  Tanpa kata, tanpa suara dia berkata... "betapa penatnya aku hari ini".

Dan penyebab penat itu? Untuk siapa dia berpenat lelah.... tak lain adalah utk KITA......

Suami yg bekerja keras mencari nafkah, isteri yg bekerja keras mengurus dan mendidik anak, juga rumah. Kakak, adik, anak, dan sahabat yg telah menemani hari2 suka dan duka bersama kita.

Rasailah kenangan2 manis dan pahit yg pernah terjadi dgn menatap wajah2 mereka. Rasakanlah betapa kebahagiaan dan terharu seketika kembali ingatan kita jika mengingat itu semua.

Bayangkanlah apa yg akan terjadi jika esok mereka "org2 yg disayangi dan dikasih itu"  tidak lagi membuka matanya, utk selamanya2..... " 

Wallahuallam.....


Nota : Renungan juga utk anak2 ku....

6 comments:

noornazuha said...

sayu jeh baca entry ni...bila kita tgk org yg kita sayang semakin dimamah usia, satu jeh yg kita patut pk, bahawa satu hari nanti pun kita akan tua (kalu umur panjang) kan....

Saridah said...

~Hm...dah try buat...
Rasa sayu bila pandang wajah mereka...
teringat dosa2 pada meraka...
teringat jasa2 mereka...
kedut2 di wajah mereka menggambarkan segalanya...

emydiaz3 said...

huk huk...
memang akan timbul perasaan sayu je bila tgk lama2 org tido nie...mcm2 perasaan bercampur baur keluar...nice info..thanks dear..

Zullism said...

tauchingnya baca entri ni....

Klik Aje ! said...

huhuhhuuuhuu... T-T

ShakRoil said...

betul tuh.. muka yang paling jujur ialah di waktu tidur!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...