Pages

Wednesday, October 17, 2012

musim HAJI tiba lagi...

Assalamualaikum wbth...
Panggilan haji...
Telah tiba lagi...
Menunaikan ibadah...
Panggilan Baitullah...

Tanah Suci Makkah...
Ya Makkatul Mukarramah...
Tanah Suci Makkah...
Ya Makkatul Mukarramah...
 ( lagu rukun Islam Ke 5 )
 
Saya sering berdoa semoga dimakbulkan Allah SWT untuk menunaikan haji pada usia muda... Saya mempunyai keinginan yang sangat kuat dan membuat pendaftaran haji pada tahun 2009... Tahun giliran ialah 2027... insya Allah kalau ada umur masa itu tidaklah muda lagi.

Sepasang suami isteri rakan sebaya kami mendapat jemputan daripada Allah SWT untuk pergi haji pada tahun ini... Mereka membuat pendaftaran dengan Tabung Haji pada tahun 1999.

Selalunya ramai dikalangan jemaah yang telah berdaftar dengan Tabung Haji untuk menunaikan fardu haji mengintai2 tempat kursus untuk dihadiri... Manalah tahu jika sekiranya nama mereka tersenarai untuk jemputan sebagai tetamu Allah pada tahun ini... Namun tidak kurang juga ada dikalangan kita yang tidak mengambil peduli dengan seruan haji atau umrah ini... Mereka merasakan ibadah itu hanyalah kepada golongan2 tertentu sahaja... iaitu mereka yang mendapat seru...

Betulkah untuk menunaikan ibadah haji dan umrah ini perlu menunggu sampai seru ?

Sesetengah orang ber alasan “belum sampai seru” untuk melengah2kan perlaksanaan ibadah haji... “Belum sampai seru” bukanlah alasan untuk mengabaikan keutamaan ibadah haji kerana seruan haji sudah lama disampaikan oleh Allah SWT melalui “lisan” Nabi Ibrahim AS.

Mereka yang bekerja kampung mengalami faktor kewangan memenuhi syarat wang tabungan yang secukupnya untuk mengerjakan haji... namun terpaksa menunggu giliran terlebih dulu... atau keutamaan diberikan kepada warga emas iaitu golongan 60 tahun ke atas.

Ya Allah, semoga hambamu ini tergolong dan tercapai hasrat untuk menunaikan ibadah haji... Amin...Ya Rabb...

Wallahu a’lam bissowab...

2 comments:

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Moga Allah perkenankan permintaanmu dan menjadi tetamu~Nya dalam masa yang terdekat...aamiin

TiranaAduka@Triumph Bikers said...

Assalamualaikum wbth
Tirana aduka dari blog tuan Abd Razak,,,
terus singgah sini..
salam kenal....
maaf singgah tanpa di jemput..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...