Pages

Friday, June 24, 2011

~Rahsia Hidup Bahagia~

Hari ini hari yg luar biasa dimana aku mendapatkan banyak pengetahuan dan semangat baru... ya...semangat kita menjalani kehidupan utk  mendpt keredaan Allah swt.  

Ada 3 perkara yg perlu kita perhatikan jika kita ingin hidup kita bahgia iaitu:  Semangat, Berfikiran Positif dan Cinta.  

1.  Semangat
Semangat adalah modal penting bagi setiap org utk menjadi bahagia dlm menjalani kehidupan.  Dgn semangat dan keazaman yg tinggi aktiviti kita yg adakan dlm diri menjadikan tenaga positif terhdp segala aktiviti harian.

2. Berfikiran Positif
Sahabatku, Islam adalah agama yg begitu indah iaitu mengajar kita utk selalu berpikir positif/ "positive thinking" atau dlm istilah agama lebih selalu dikenali dgn husnudzhon atau berbaik sangka.  Dgn husnudzhon seseorg tidak akan pernah merasa tersinggung sekiranya org yg diajak senyum tak membalas senyumnya dan kita tidak akan akan terasa hati/sakit hati sekiranya orang lain tidak menghargai diri kita dan tidak akan merasa sedih sekiranya kita kehilangan harta ataupun org yg dicintainya.  Org yg berfikiran positif akan selalu melihat kehadapan dgn selalu berbaik sangka kpd Allah swt. terhad apa yg menimpa dirinya.   Sahabatku, ingatlah bahwa apa yg kita jalani didunia atas usaha yg telah kita lalukan adalah semata2 adalah takdir Allah swt.  Berfikiran positif yg sederhana semestinya selalu kita tanamkan agar hidup terasa lapang dan tidak terbeban.   Tenaga kita akan terhakis seandainya kita selalu berburuk sangka, sebaliknya, fikiran positif akan melahirkan tenaga yg luar biasa yg dpt menambah semangat hidup kita. 

3.  Cinta 
Cinta adalah sebuah anugerah yg Allah swt. berikan kpd setiap insan di dunia ini.  Adanya cinta adalah suatu kepercayaan dlm setiap kehidupan ini iaitu mencintai kerjaya, melayan suami dan anak2 adalah wujud kecintaannya terhadap keluarga.   Begitu pula dgn seorang guru, mengajarkan ilmu kepada anak didiknya merupakan manifestasi dari kecintaannya kpd murid2nya.  Ketahuilah wahai sahabatku, bahawa dgn cinta kita akan lebih bahgia karana cinta akan melahirkan tenaga yg sangat luar biasa yg mampu membuatkan kita selalu tersenyum lebar dan menjalani hidup dgn bahgia. 

Sahabatku ketiga2 perkara di atas adalah sebahagian dari proses biasa agar hidup ini sentiasa bahgia dan selamat mencuba...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...