Pages

Thursday, November 10, 2011

~Hargai Pengorbanan~

Seseorg itu dimuliakan bukanlah disebabkan oleh apa yg dimilikinya, tetapi kerana pengorbanannya utk memberikan manfaat utk org lain.

Sesungguhnya pengorbanan itu bermaksud, usaha seorg hamba utk mendekatkan diri kpd penciptanya melalui amal perbuatannya yg ikhlas.
Pada Ahad sempena Hari Raya Korban aku terjaga agak awal pagi...dikejutkan oleh kipas yg berputar deras, sungguh sejuk tubuhku bagaikan tidur di atas lantai simen.  Kucapai selimut tetapi aku terpandang jam menunjukkan 6.10 pagi, aku paksa diriku utk ke tandas lalu mandi dan mengambil wuduk.

Setelah pukul 9.30 pagi iaitu setelah selesai solat Aidil Adha, kami sekeluarga terus ke tempat korban...dirumah abangku...ramai sudah saudara mara dan sahabat handai utk menyaksikan lembu yg akan disembelih...anak2 saudara sibuk mengambil gambar dgn telefon bimbit.  Si lembu meronta2 ketakutan...aku tidak mahu lagi melihat...justeru aku terus memandang ke arah lain...aku teringat kata org2 tua...jika hati ada perasaan belas kesihan...sudah jadi haram utk memakan daging yg disembelih...maka aku tidak mahu melihat..tetapi mencari kekuatan dlm diri utk tabah...

Sesudah lembu itu direbahkan...org ramai ramai bertakbir kpd Allah swt...sungguh sayu...aku beranikan diri utk mencuri2 pandang...dlm hati takpe...ini perintah Allah...ini pengorbananmu kpd manusia...Allah maha berkuasa...maha bijaksana...laungan Allahuakhbar terus bergema...sehingga terdengar bunyi nafas terakhir...menguatkan semangatku...

Itulah pengorbanan si lembu kpd manusia...memberi makan kpd kita dgn dagingnya yg lazat...pernahkah kita berhenti utk berfikir...nikmat Allah...Dialah yg memberi rezeki kpd kita...memberi kesihatan kpd kita...memberi pengajaran kpd kita...tetapi kita sering lupa kpd Allah dan terus lalai dan terlalu mengejar kesibukan duniawi...bagaimana pula pengorbanan kita kpd Allah swt ...?

Terlalu banyak erti pengorbanan...tapi kita harus bijak menilai yg manakah yg terbaik...pengorbanan seperti manakah yg boleh diberkati... dan dikira satu pengorbanan kpdNya...Pengorbanan sgt senang dilafazkan tapi sgt susah utk dilaksanakan...sanggupkah kita berkorban kerana Allah...? kerana AgamaNya...?  Berkorbanlah demi Allah swt...

InsyaAllah...Wallahuallam...

1 comment:

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum...Salam AidilAdha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...