Pages

Tuesday, September 26, 2017

Hukum masih lagi meletakkan gambar lama ketika tidak memakai tudung

Hasil carian imej untuk photo girls cartoon
Soalan Pertama:
Adakah satu dosa besar sekiranya saya masih lagi meletakkan gambar lama saya ketika masih tidak memakai tudung, contohnya di dalam facebook untuk tatapan orang ramai ataupun potret peribadi di rumah?

Haram dan berdosa... jika mampu buang dan perbanyakkan solat taubat.
Jika tidak mampu... abaikan tapi banyakkan solat taubat mudah-mudahan Allah swt sudi dengan belas ihsanNya dan rahmatNya... mengampunkan.
Tak kira la bila punya gambar...
Islam itu indah dan cantik...
Hasil carian imej untuk photo baby
Soalan Kedua:Adakah berdosa kita tunjukkan gambar sewaktu kita kecil yang tidak menutup aurat?

Ada juga saya bertanya kepada kawan2 lain...masing berlainan pendapat.
Baiklah...ini yang saya dapat kutip dari halaqah.net serta penerangan dari Ustaz Azhar Idrus dan telah saya simpulkan sedikit:
Kalau gambar yang kita tunjuk itu adalah sebelum kita Mumayyiz, maka ia adalah harus. Mumayyiz disini adalah sewaktu kita sebelum umur 7-9 tahun.. Kalau selepas umur 7-9 tahun tidak boleh kita tunjuk lagi.

Harus : maksudnya jika dilakukan tidak berdosa dan tidak mendapat apa2 pahala.
Tapi kadang-kadang bergantung dengan niat jugak... Adakah kita meletakkan gambar tersebut dengan harapan untuk dipuji? kerana dari dipuji ni lah akan timbul penyakit riak dan takbur. Jadi, apakah niat kita?

Mumayyiz = anak yang sudah mencapai usia di mana seorang anak sudah boleh membezakan mana hal yang bermanfaat baginya dan mana hal yang membahayakan dirinya, sebahagian ulama' menyatakan bahwa pada usia ini seorang anak memiliki kemampuan dalam otaknya untuk mencari erti dari sesuatu hal. Pada masa ini seorang anak sudah mampu untuk melakukan beberapa hal dengan sendirinya, seperti makan sendiri, minum sendiri, dan lain lain.
Umur mumayyiz menurut majoriti ulama' adalah 7 tahun, dan berakhir setelah sampai pada masa baligh.

2 comments:

ASTraveller said...

Salam singgah dan follow sini :)

Unknown said...

Alhamdulillah.. terima kasih singgah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...