Pages

Monday, December 28, 2015

ULANGTAHUN PERKAHWINAN


ALHAMDULILLAH hari ini 28 Disember 2015 bersamaan 28 Disember 1989, genaplah 26 tahun usia perkahwinan bersama suami. ALHAMDULILLAH bersyukur sangat-sangat pd ALLAH SWT kerana telah mengurniakan pasangan yg sgt memahami dan penuh kasih syg walaupun ada kalanya selera kami tak sama, pendapat jugak ada kalanya tidak seiring, tapi itu tidak menghalang kami utk hidup harmoni dlm satu bumbung bersama anak-anak tersyg. Semoga terus dilimpahi mawaddah wa rahmah dan dirimbunkan bersama hamba-hambaNya yg soleh......Aamin.
Firman ALLAH SWT, Maksudnya: Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu pasangan-pasanganmu dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir. ( Al-Rum : 21).
Ya Allah Tuhanku...
Aku hanya ingin menjadi isteri yg dirahmati,
Isteri yg dikasihi,
Isteri yg solehah,
Isteri yg sentiasa dihati suamiku........Aamin

Saturday, December 26, 2015

PUSAKA GUYUP HOMESTAY

Assalamualaikum wbth...
Sebenarnya dah lama nak tulis mengenai ini...tapi tak berkesempatan pulak...atas persetujuan keluarga aku nak memperkenalkan sebuah rumah penginapan milik keluarga yang terletak di Lot 1418, Jln. SGG 6/3, Kg. Sg. Gulang², Tg. Karang...sekarang ini 'Homestay' dah semakin menjadi pilihan tatkala bercuti bersama keluarga mahupun majlis kenduri kendara perkahwinan.


Bagi aku sendiri, kalau bercuti ke mana² dalam Malaysia atau menghadiri kenduri kendara saudara mara kahwin pun akan memilih penginapan 'Homestay' untuk bermalam... sebab tu 'Homestay' lebih sesuai untuk memuatkan ahli keluarga yang ramai macam rumah sendiri.


Sebenarnya, rekabentuk 'Pusaka Guyup Homestay' ni merupakan sebuah rumah lama, dan sebahagian besarnya merupakan rekabentuk asal rumah² di Kg. Sg. Gulang²...bagi sesiapa yang tak tahu, Kg Sg. Gulang² ini cuma lebih kurang 8 kilometer dari arah K. Selangor menuju ke Tg. Karang/Sg. Besar/Sabak Bernam.


Bagi sesiapa yang ingin bercuti atau berpeluang melawat ke Bukit Malawati/Kelip²/Sawah Padi/Memancing bolehlah mencuba untuk merasai pengalaman bermalam atau tinggal di 'Pusaka Guyup Homestay'...In syaa Allah...gerenti puas hati!


'Pusaka Guyup Homestay' ini terdiri daripada sebuah rumah yang terbahagi kepada rumah bahagian atas dan hadapan dengan ruang tamu...menawarkan kepada anda 4 bilik tidur dengan kelengkapan katil/tilam 'Queen Bed'/cadar, selimut dan bantal...
*Ruang Tamu set sofa/televisyen/kipas
*Bilik Tidur katil/tilam saiz Queen Bed'/kipas
*Ruang Makan meja makan ala jepun/televisyen/peti ais/kipas
*Penghawa dingin (bilik tidur ke 4 di bahagian belakang)
*Tandas atas belakang/bilik air dan tandas di bawah ​
*Penginapan : RM 200 (1 mlm) RM200 (2 hari 1 mlm) - harga boleh runding
*Sewa untuk majlis perkahwinan : RM1,500 (5 hari) - harga boleh runding


Thursday, October 15, 2015

Mengenang Kerinduan...

Hasil carian imej untuk PEMERGIAN MAK DAN BAPAK

hari ini 12/3/2015 genap 19 tahun pemergian bapak (12/3/1996)
DAN
23/7/2015 genap 12 tahun pemergian emak (23/7/2003)

Ya Allah sayangilah kedua org tua kami...ampuni, rahmati dan redhailah mereka...maafkanlah segala kekurangan mereka dlm mengabdi kepada-Mu kerana mengutamakan kami...
berikanlah mereka rahmat yg menerangi pembaringan mereka di kubur dan rahmat yg menimbulkan rasa aman...jadikanlah kubur mereka dpd taman2 syurga...jauhkan kubur mereka dpd api neraka...

Walhamdulillahi Rabbil 'Aalamin...

Wednesday, May 20, 2015

20 MEI

Selamat Hari Lahir  ABDUL HAIY, anak ibu...setulusnya ibu mengucapkan tahniah atas istiqamahnya... belajar menyenangi keputusan ALLAH dan atas kehendak mu... melihat masa depan mu... AL-QURAN menanti mu... mengubat kesedihan mu... memekar kembali harapan mu... masa depan mu bersama AL-QURAN jauh lebih indah dan cemerlang... ALLAH telah atur takdir yg sempurna buat mu... ALLAH akan berikan kesempurnaan dan kebahagiaan untuk memakaikan ibu dan ayah mahkota di akhirat kelak... inilah takdir kehidupan yg diatur ALLAH Yang Maha Penyayang lagi Maha Bijaksana." ...Aamiin...


Mengimbas kembali 15 tahun dahulu saya melahirkan seorang bayi lelaki dalam suasana yg banyak dugaan dan kesedihan buat semua keluarga, hanya ALLAH SWT sahaja yg tahu… tahap kesihatan, kekuatan, semuanya dihitung dan diambil kira...tidak semena-mena kandungan baru mencecah 7 bulan (28 minggu) darah tinggi yg teramat sangat sehingga dimasukkan ke ICU…doktor mengatakan saya sudah tiada harapan untuk hidup dan kandungan saya sudah tidak bernyawa lagi...doktor telah bertungkus lumus untuk menyelamatkan saya dan kandungan, katanya antara hidup dan mati 50:50...selama 2 hari berada di ICU akhirnya saya melahirkan bayi secara normal di ICU…kelahiran pramatang dan hanya ibarat seperti nyawa-nyawa ikan... berat bayi cuma 1.2 kg dan dimasukkan ke NICU… Alhamdulillah... dengan bantuan doktor-doktor di hospital akhirnya, masih ada kehidupan dan rezeki dari ALLAH SWT disambut dgn perasaan bersyukur sangat-sangat... Alhamdulillah...

Thursday, May 14, 2015

Jubah dari Mekah

Alhamdulillah... hari sabtu yg lepas dapat Jubah dari Mekah...


Inilah jubahnya, alhamdulillah dan tkasih kepada abang Uri, Kak Yati dan Izzati ...sgt cantik, kainnya dari jenis yang elok dan bermutu...


Saya doakan agar semua diberi keluasan rezeki oleh ALLAH swt serta sentiasa dalam keadaan kesihatan yg baik dan berpanjangan ...Aamin...



Yang bestnya dapat merasa air zam-zam, kurma, coklat dan gula-gula arab yg besar dan manis...

Tuesday, May 12, 2015

Nick Vujicic

Hasil carian imej untuk Nick Vujicic
Nick tidak ada kaki, tidak ada tangan namun berusaha menjadi dan memberi yang terbaik sebagai seorang suami, ayah dan motivator.
Hasil carian imej untuk Nick Vujicic
Bolehkah kita yang dianugerahkan kaki dan tangan sempurna ini, berjanji pada hari ini, kita akan lebih baik dengan pasangan kita, suami kita, isteri kita... bolehkah kita berbuat baik kepada ibu ayah kita, membantu orang lain yang memerlukan dan menjadi sumber inspirasi kepada anak-anak atau sesiapa jua...?

Hasil carian imej untuk Nick Vujicic
Kalau Nick percaya pada Jesus, tidakkah semangat hidup kita yang Muslim harus lebih tinggi kerana kita ada ALLAH Yang Maha Sempurna, Maha Penyayang Lagi Maha Adil pada kita sejak sekian lama...?

Friday, April 10, 2015

Istimewa Bulan April

Selamat Hari Lahir En.Suami...tarikh 7 April 2015
semoga sejahtera selalu, happy selalu...
dan diikuti tarikh 22 April 2015 hari lahir sya juga menyusul...
Ya Allah,
Panjangkanlah umur kami supaya dapat kami beribadah kepadaMu,
namun,
jika Engkau mentakdirkan mati,
matikanlah kami sebagai para syuhada yang syahid di jalanMu.
Aamin...

Pasangan kita adalah yang terbaik buat kita, kerana ia adalah sebuah amanah yang ada di depan mata.
Ia adalah peluang terbaik untuk kita menunaikan amanah kita. Sebuah perkara yang berat yang akan menentukan tempat tinggal kita di akhirat sana. Sebagaimana Rasulullah telah berpesan, yang terbaik di kalangan kita adalah yang terbaik terhadap ahlinya. ALLAH dan Rasul menjanjikan ganjaran yang besar bagi mereka yang menunaikan amanah yang terbaik terhadap pasangan dan rumahtangga, terhadap anak-anak, terhadap keluarga.~
______
Semoga bermanfaat perkongsian ini :) Semoga ALLAH S.W.T jadikan kita semua pasangan yang mensyukuri ALLAH dan sesama pasangan hingga ke akhir nyawa.. :D

Tuesday, March 24, 2015

Kisah Warga Tua Turut Menjadi Mangsa Jerat Cinta di Alam Maya

Assalamualaikum wbth...


Lama dah bersawang blog saya, disbbkan terlalu sibuk, dalam duduk termenung dimeja makan sambil mendengar siaran radio, begitu menarik tajuk tu dan disini saya kongsikan pada rakan2 dan kenalan mengenai tajuk di atas...


Untuk ingat mengingatkan sesama kita gunakan masa terluang untuk sesuatu yg berfaedah...jangan asyik menatap laman sosial sehingga terjerat cinta Alam Maya sampai tertipu...seperti pengalaman beberapa org rakan saya spt berikut, saya copy n paste:


Rakan 1 :
Amat menakutkan, pengalaman sendiri pernah ada beberapa kali warga asing yg langsung tidak dikenali hendak jadi friend konon..tetapi oleh kerana selalu dengar dari IKIM, TV,Radio Akhbar akan perangkap mereka ini kesemua pelawaan mereka itu dgn tidak fikir2 lagi terus delete...wahai sahabat yg umur seangkatan sepatutnya umur mcm kita boleh berfikir lebih waras dan mohonlah perlindungan ALLAH dari semua ini dan cintailah ALLAH melebihi dari segala-galanya lebih-lebih lagi bila da bertitle nenek.

Rakan 2 :
Slh sorg staff ofis sy pnh hmpir terjerat. Di pujuk dan di pusingkan ayat utk pindahkan wang beribu rm. Target dieorg ialah ibu2 tunggal. Helah mereka sgt2 licik. Seperti di latih utk buat kerja sprti itu.. Jgn lupa jugak helah gores dan menang.

Rakan 3 :
Mengikut pengalaman saya gambar icon sgt mempengaruhi. Apabila saya letak gambar biasa atau simbol2 yg tidak memperlihat atau mengenalkan siapa kita, tidak ada warga asing add, tapi bila letak gambar kita yg kelihatan sedikit gah maka ramailah warga asing add. Sehingga kadang status mereka tak masuk akal utk kita terima. Jadi hati hatilah... sekadar berkongsi pengalaman.

Rakan 4 :
Sy ada beberapa kali cuba diperangkap dgn mereka yg begitu..Alhamdulillah kerana telah banyak mendengar kes begini, sy tidak melayan mereka..buat warga emas tu..tak perlu lah nak bercinta bagai lagi diusia "bonus"..tutup FB..buka Al Quran,itu yg terbaik..in syaa allah..

Rakan 5 :
Utk diri sendiri dn semua.. usia 50 ke atas adalh usia Bonus,,, jadi gunakn Bonus ni utk perbaiki..amalan hidup dunia akhirat, yg sunat buat (semampu) ada jadual kuliah, solat2 rawatib , puasa sunat, baca quran,, bersirsturrshim.. FB like yg baik2. (Ust Abu anas, zaharudin dll), InsyaAllah terhindarlah dari bisikan syaitan.. tepi setiap kita ni ada syaitan .. mati pun makin dekat. wallahualam..



Memang amat menyedihkan kepada adik, kakak, m'cik, kita ni semua kena berhati2... senario spt ini mereka sememangnya berniat utk menipu dan mengaut keuntungan di alam maya dgn begitu mudah tanpa perlu kerja keras mahupun mengeluarkan peluh... malah ia boleh dilakukan dari lokasi yg beribu batu jauhnya dari negara ini...


Doa2kan lah agar ianya tak terkena batang idung sendiri... ini adalah sebahagian ketentuan ALLAH SWT... ambil pengajaran dari peristiwa itu, lebih baik dari menjatuhkan hukuman...Wallahu'allam bisawab.

Tuesday, January 20, 2015

Musibah Demi Musibah



Setiap manusia diuji bahkan Rasul dan Nabi pun diuji, siapalah kita utk TIDAK diuji...
Manusia yg pertama diuji adalah Nabi Adam dimana baginda disuruh keluar dari Syurga...
Ujian pertama diuji, sewaktu kita dilahirkan dan ujian terahkir adalah ujian kematian yg mana mati dlm berilmu ataupun mati dlm jahil...

Ujian yg paling getir bila kita dilimpahi nikmat kesyukuran...
Ujian lain, ujian kelaparan, kesusahan, kehilangan, rumah terbakar dan banjir....
Sebesar2 pahala didunia adalah manusia yg paling banyak diuji, kita redha dan tenang melaluinya...

Jika kita TIDAK MAHU UJIAN, maka itu adalah kematian... ALLAH ingin berikan Syurga adalah melalui ujian...
Dlm hidup, terlalu banyak ujian utk ALLAH menempatkan diSyurga ALLAH...

Friday, January 9, 2015

kukuran nyior/nyok (bahasa org utara)



dah lama meninggalkannya...hari ini bertemu semula.
dikesempatan yang ada saya menggilap kecekapan/kebolehan yang semakin memudar...ia seni kukur yg ditimba dari mak mertua ketika mula-mula berkahwin.
Ada sesiapa pernah mencuba?
Subhanallah!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...