Pages

Friday, November 2, 2012

Terasa sunyi !

riuh rendah suara-suara
afiq, afiqah, adilah dan haiy
namun hati terasa sepi...
 
hingar bingar bunyi suara
dari televisyen atau radio
namun telinga ini tiada mendengar...
 
semua kerana teman bicaraku...
suamiku, kepergian menunaikan
tanggungjawab kepada negara
putra, putriku,
sudah kepergian sebagai pelajar...
dan aku iringi dengan doa...
semoga permata hatiku berjaya !

Pernah tak anda alami kesunyian ?, lebih2 lagi waktu2 malam mcm ni ? Jam sekarang dah pun pukul 12, mata pun tak mau tidur lagi, bila dah tak tidur ni, tiba2 terasa sunyi pula... Dah lama jugak tak rasa sunyi nih. Bila berada dlm keadaan kesunyian, kita lebih cenderung untuk fikir sesuatu yang dah lepas, contoh kisah2 semasa alam persekolahan, kisah2 manis dgn kawan2, keluarga dan mcm2 lagi la yg akan cuba kita ingat... tetapi, tak semua yg kita ingat tu manis, mungkin ada juga pahit...

Sebenarnya aku tengah mencari2, aktiviti apakah yg sesuai utk dilakukan ketika sunyi mula datang... Kebiasaannya, aku akan surf internet, baca blog atau membaca buku, tak lama tu aku mesti mengantuk dan masuk tidur. Persoalanya, boleh ke aktiviti ni menghilangkan kesunyian dikala keseorangan ? Bila datangnya kesunyian ni, mungkin kita tak akan dpt menumpukan perhatian dgn apa yg kita buat, contohnya membaca buku dlm keadaan sunyi, mesti susah nak fokus, sebab fikiran kita bukan lagi pada buku, tetapi pada sesuatu yg lain...

Kebiasaanya kesunyian ni dtg masa kita sorang2. Cuba kita renung2kan sekejap, kenapa masa kita keseorangan sahaja kita akan kesunyian ? Mungkin masing2 ada jawapannya tersendiri...

Tapi bagi aku, kesunyian ni akan dtg semasa kita kesorangan tanpa berteman sebabnya, masa itu saja lah kita akan terfikir akan kisah silam, mungkin mengenangkan kesalahan2 lepas. Kita tak rasa sunyi bila dirumah ada org yg akn menutup kesunyian kita...

Apa Nak Buat Bila Terasa Sunyi ?... cuba try...

~Ambil masa untuk maafkan semua org yg pernah sakitkan hati kita. Kita tak tahu bila kita akan meninggal dunia, kalau kita tak maafkan semua org, mungkin ada yg terpaksa menanggung dosa sampai dia meninggal, jadi dlm masa kesunyian tu tadi, kita sebenarnya akan lebih terbuka dan berfikiran positif...

~Kenang semula kejayaan yg kita perolehi... mungkin dahulu kita pernah mendpt anugerah... kejayaan atau kenangan2 manis... sedikit sebanyak dpt memberi kita motivasi...

~Membuat sebarang keputusan semasa kesunyian ini tidak akan diganggu atau dipengaruhi oleh org lain... masa2 kesunyian inilah masa sesuai untuk kita membuat keputusan...

~Siapa yang ada blog/facebook mungkin boleh buat entry/luahan hati atau cara lain adalah membalas komen2 dari pembaca...

Kesimpulanya... kesunyian dan ketakutan itu tidak membawa keburukan... cuba mafaatkan lebih2 lagi bila kita keseorangan...

3 comments:

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Sunyi sering mengamit kenang silam. Layan kesunyian dengan membaca..

melur said...

Dulu sewaktu kecil saya selalu juga kesunyian sbb tinggal berdua saja dengan nenek...bila dah dewasa tak sempat nak rasa sunyi kerana hari2 saya sentiasa sibuk

❤Kamsiah❤ said...

salam kenal tuan rumah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...